Annons:
Etikettspårvägstrafik
Läst 739 ggr
ElLobo
2013-09-18 00:43

"1 200 kronor är oerhört mycket pengar"

Kontrollanterna var nöjda, delegationen från Västtrafik var nöjd men två dussin bussresenärer var mindre nöjda. De får betala 1 200 kronor var.

Länk: "1 200 kronor är oerhört mycket pengar"

Annons:
Calcifer
2013-09-18 00:53
#1

Ja, det är mycket pengar. Men man får skylla sig själv om man försöker åka utan biljett.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2013-09-18 01:08
#2

Jag måste säga att 1200 är för jäkla dyrt.
Och uppenbarligen stoppar det inte fusket.

Finns det ingen rimligare summa man kan betala?

#1 hur vet du att alla var utan biljett då? Nu vet jag inte hur det är med kort och sådant, men där jag bor så får man under en timme och en kvart åka på övergång.
Kan ju ha varit sådana personer också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2013-09-18 01:18
#3

Jag syftade på personen som sa att han åkt utan biljett. Men tyckte summan var för dyr för den som är student. Då har man gjort ett eget val att inte betala för biljetten och då får man acceptera straffsumman. Kul är det inte, men samtidigt är det ingen annans fel. Man lär ju veta om innan att blir det kontroll åker man dit.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2013-09-18 01:20
#4

#3 men därför borde man väl sänka summan så folk har råd.
Tror det sker sällan att man plankar för att det är "kul"

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2013-09-18 01:21
#5

#4 Så folk har råd att bryta mot lagen, menar du? Ska vi sänka summan för fortkörningsböter också, eller?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2013-09-18 01:29
#6

#5

eller att bötern blir mildare om man är ex student.

Vad det jag menade. Att är man i en utsatt grupp så ja den skulle kunna vara billigare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Calcifer
2013-09-18 01:32
#7

#6 Men att vara student är ingen utsatt grupp. Har man inte råd att betala böter på 1200:- kanske man får hosta upp 50:- för att åka buss istället. Annars kan man cykla, om det inte passar att följa de lagar och regler som finns. 

En utsatt grupp skulle snarare vara t:ex ensamstående mammor som är sjukskrivna eller dylikt. Surt förstår jag att man tycker det är, men man har ändå gjort ett aktivt val genom att åka utan att betala. Och nej, det handlar inte om liv och död för om det var så hade man ringt 112 istället för att åka gratis på bussen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2013-09-18 01:35
#8

#6 du verkar inte veta att på vissa ställen i landet kostar ett busskort ungefär lika mycket som det du säger kostar 50 kr.

Det bästa vore ju att höja skatten och göra kollektivtrafiken billigare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2013-09-18 01:37
#9

#8 Jag är väl medveten om vad bussbiljetter kan kosta runt om i landet. Däremot gör man fortfarande ett aktivt val.

Gillar man inte biljettpriset kan det ju rimligtvis vara där man ska påbörja arbetet. Genom att gå med i grupper som politiskt involverar sig i dessa frågor etc. Men att anse att man ska få åka gratis eller betala mindre böter än andra för att man inte har råd när man själv valt att bryta mot lagen är helt befängt.

Jag skulle inte ha råd att betala skadestånd på två miljoner heller om jag typ brände ner ett hus - så därför bränner jag inte ner ett hus. Enkelt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Björn.B]
2013-09-19 16:10
#10

Har man inte råd med buss får man ta cykel eller gå. Skulle alla betala för sig skulle man kunna sänka biljettpriset.

ElLobo
2013-10-01 10:18
#11

Gratisåkare slipper undan böter

Biljettkontrollanter oroas över att fler gratisåkare slipper undan vid kontroll. Västtrafik har efter kritik antagit en mjukare linje, skriver Göteborgs-Posten.

Länk: Gratisåkare slipper undan böter

Gratisåkare slipper undan böter

Undvik bråk till varje pris. Efter kritik om hårdhänta kontrollanter antogs en mjukare approach på Västtrafiks bussar och spårvagnar.

Länk: Gratisåkare slipper undan böter

ElLobo
2013-10-01 10:20
#12

Slut med hårda tag mot fuskåkare

Biljettkontrollanterna vid Securitas låter hellre fuskåkare löpa än att kräva att de visar sina biljetter. Det hävdar anställda vid Securitas som GP talat med.

Länk: Slut med hårda tag mot fuskåkare

[Björn.B]
2013-10-01 20:46
#13

Så tråkigt att fuskåkarna kommer undan, dom som betalar får dyrare biljetter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: