Annons:
Etiketttunnelbanetåg
Läst 6417 ggr
ElLobo
2011-09-19 10:38

Veckans bild #138: C20

C20 är en modern tunnelbanevagn som trafikerar Stockholms tunnelbana.

C20Bild från Wikipedia.

C20 är en typ av tunnelvagn som används i Stockholms tunnelbana.

C20-vagnarna levererades till SL i 270 exemplar (nr 2001-2270) mellan 1997 och 2004 av f d Kalmar Verkstad, ägd av Adtranz, senare Bombardier.

C20 en helt ny konstruktion som inte är samkörbar med övriga vagnar i Stockholms tunnelbanas vagnspark. Vagnen är tredelad och betydligt längre än tidigare vagnar - 46,5 meter. Vagnen har endast fyra boggier för att spara kostnader och vikt, den mittre vagnsdelen har två boggier, änddelarna en boggi vardera, och är sammankopplad med mittre delen via en så kallad semitrailer-led.

Vagnskorgarna är tillverkade av rostfritt stål, till skillnad mot alla äldre tunnelvagnar som gärna rostar.

Alla C20-vagnar har getts egna namn, som har föreslagits av privatpersoner. Många av namnen har anknytning till Stockholm på ett eller annat sätt, exempelvis heter vagn nr 2001 Birger Jarl.

Länk: Wikipedia

Annons:
Leffe
2011-09-19 13:40
Farwuq
2011-09-22 08:57
#2

Hur är det med lastprofilen?
Är den, den samma, som på vanlig järnväg?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
2011-09-22 09:24
#3

Jag har inte kunnat hitta någon uppgift om lastprofilen.

zoncar
2011-09-23 17:06
#4

Ja nu kommer jag med en korkad, fråga hur såg spårvagnarna ut som rullade ut mot kärringberget Göteborg 86 ut då , ja jag vet fel tillfälle, men jag gjorde lumpen 86! kommer ihåg ett tillfälle då chaufören gasde på så men lättade ur sättena i spårvagnen!!!// Micke

ElLobo
2011-09-23 17:19
#5

#4: Kanske att det var någon M25?

KPD
2020-03-31 15:48
#6

#2 Nej, den är smalare. När tunnelbanan byggdes var det som en spårvägstunnel under Södermalm. År 1950 blev tunnelbanan som ett eget trafiksystem med särskilda vagnar och strömförsörjning via en strömskena. Det som bestämde bredden på vagnarna var tunneln under Södermalm. Där finns inget skyddsutrymme mellan tåg och tunnelvägg. Mellan spåren kan man stå, om man placerar en axel i en av H-balkarna mellan spåren, men jag tror inte att det längre är tillåtet med spårbeträdande under pågående trafik på den sträckan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: