Annons:
Etiketttunnelbanetrafik
Läst 9204 ggr
EvaG
2010-03-29 03:43

Tunnelbana

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stockholms tunnelbana är ett cirka 10 mil långt tunnelbanesystem som betjänar Stockholm och dess förorter.

Bilden: Station

Nu säger kanske du. "Stopp tunnelbanan är utanför ämnet. Den är ju en järnväg". Du har delvis rätt för tunnelbanan klassas som järnväg överallt utom just i Sverige och i Tyskland. I dessa två länder klassas den som spårväg. Nu är det Stockholms tunnelbana jag tar upp här så jag är på rätt spår. Den har till och med trafikerats av gamla vanliga spårvagnar.

1 oktober 1950 invigdes den första sträckan och 1994 den senaste.

Bilden: Ett av de gröna äldre tunnelbanetågen.

Den är en av de största tunnelbanorna i förhållande till folkmängden i den stad den betjänar. Den har en spårlängd på drygt 105 kilometer fördelade på tre linjer (grön, röd och blå) och 100 stationer. Tunnelbanan ägs av Storstockholms Lokaltrafik (SL), det landstingsägda länstrafikbolaget i Stockholms län. Trafiken är anbudsupphandlad.

Som sagt det finns tre linjenät, som går skilda åt på var sina spår. De korsar alltså inte varandra i plan och delar inte spår, även om det finns förbindelsespår som inte används för normal trafik. Linjerna delar upp sig i förorterna, och cirka 75 procent av stationerna ligger utanför själva innerstaden.

Bilden: Ännu ett av de äldre tågseten.

Gröna linjen har 49 stationer varav 9 är betongstationer, 3 är bergstationer och 37 är ytstationer. Banan är totalt 41 256 meter lång, den invigdes den 1 oktober 1950 (mellan Slussen och Hökarängen).

Röda linjen har 36 stationer varav 5 är betongstationer, 16 är bergstationer och 15 är ytstationer. Banan är totalt 41 238 meter lång (18 meter kortare än bana 1) och invigdes den 5 april 1964 (mellan T-Centralen och Fruängen/Örnsberg).

Blå linjen har 20 stationer varav 19 är bergstationer och 1 är ytstation. På den blå linjen finns även Kymlinge, som är en halvfärdig station som inte färdigställts, då den planerade stadsdelen ej byggts. Banan är 25 516 meter lång. Den invigdes den 31 augusti 1975 (mellan T-Centralen och Hjulsta).

Bilden: Ett modernare tåg stående vid perrongen på T-centralen.

Foto 5: Christian Gidlöf
Källa: Svenska Wikipedia 2010-03-29

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
2010-03-29 14:38
#1

Tunnelbanan är nog det bästa kollektiva trafikmedlet i Stockholm.

[SvenA]
2010-03-29 15:33
#2

Jag som är född och bosatt i stockholms län har alldrig åkt samtliga liljesträckor av tunnelbanan i hela dess längd

Tord
2010-05-05 03:45
#3

I ingressen står: "Den har till och med trafikerats av gamla vanliga spårvagnar". Men, dessa spårvagnar var nog varken "gamla" eller "vanliga". Då Örbybanan öppnades 1930 började man använda s k Örby-vagnar, en spårvagnstyp som togs fram för just denna bana. De lär ha varit de största och tyngsta spårvagnar som någonsin använts i Stockholm. Jag tror att de vägde nästan lika mycket som en modern tunnelbanevagn. Vagnarna var ej avsedda för vanlig innerstadstrafik, alldeles för långa och klumpiga. De var s k premetrovagnar, avsedda för trafik i tunnel i innerstaden och på egen bana i ytterstaden. Trots det kördes de i gatunätet, i väntan på att tunneln mellan Slussen och Skanstull - Södertunneln - skulle bli färdig. Vagnarna hade svårt att klara snäva kurvradier. Enligt min salig far - som i början av 30-talet bodde i hörnet Folkungagatan-Götgatan - spårade vagnarna då och då ur i just detta gathörn. Jag har läst att man medförde domkrafter i vagnarna för att vid urspårningar kunna lyfta upp dem och få dem tillbaka i rätt läge.

År 1933 invigdes Södertunneln av kung Gustaf V, "V-Gurra", som vid invigningsturen åkte kortast möjliga sträcka, Slussen-Södra Bantorget (Medborgarplatsen). Därmed var vagnarna borta från gatorna och Stockholm  hade fått sin tunnelbana redan år 1933 (ej 1950). Den kallades "TUNNELBANAN" från allra första stund och så stod det på skyltarna vid stationsnedgångarna, ett "T" omslutet av en cirkel, till vänster om cirkeln ordet "TUNNEL", till höger om densamma ordet "BANAN". Gul text mot svart botten.

1950 började man använda de nya (numera gamla) gröna vagnarna som får kraften från en strömskena. Då ändrades skyltningen vid stationsnedgångarna till de runda vita skyltar med ett blått "T" som vi har än i dag.

I samband med ombyggnadsarbeten i tunnelbanan under 40-talet var man tidvis tvungen att använda s k tvåriktningsvagnar, "Ängby-vagnar" (idag Nockeby- och Lidingö-vagnar), som kunde "säckvändas" utan vändslinga. Då kom Örby-vagnarna ut på gatorna igen på andra håll i staden, med samma klena resultat som tidigare, d v s urspårningar och domkrafter. 1950 ställdes Örby-vagnarna av på "Heden", för att så småningom skrotas, utom en vagn (kanske flera?) som konverterades till snöblåsningsvagn och hamnade i Oslos tunnelbana. Denna vagn lär ha återbördats till Sverige för att av Spårvägssällskapet återfå sitt forna utseende och användas som museispårvagn. Vet ej hur långt detta fortskridit. Kanske någon annan vet???

Maria
2010-05-05 11:22
#4

Vilka kunskaper. Jag blir imponeradGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: