Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 4234 ggr
ElLobo
11/9/12, 8:56 AM

Västtrafik

Västtrafik ändrar på sitt biljettsystem

Västtrafiks biljettsystem har fått kritik. Nu arbetas det för att det ska ersättas med ett nytt.

Länk: Västtrafik ändrar på sitt biljettsystem

Annons:
Gittan
11/11/12, 8:14 AM
#1

I dagens system ska man alltså i princip visa biljett både när man går på och när man går av. Jag säjer - oj oj oj

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


ElLobo
1/13/13, 9:49 AM
#2

Dyrare åka kollektivt

Det kommer att bli dyrare att åka kollektivt. Västtrafik tvingas fortsätta höja biljettpriserna när resenärerna blir fler.

Länk: Dyrare åka kollektivt

Effie
1/14/13, 1:21 PM
#3

#1 Nja - om man åker inom en zon (=en kommun, så vitt jag vet) räcker det med att visa kortet när man går på. Det är om man åker i mer än en zon som det blir komplicerat. Då ska man trycka på knappar (olika, beroende på vilken sorts kort man har), och visa kortet även när man går av. Det är först då som priset beräknas, för det beror på hur långt man åker. Kanske bra tänkt, men helt omöjligt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ElLobo
2/12/13, 11:33 AM
#4

Fler reser med Västtrafik

Resandet med kollektivtrafiken i Västsverige fortsätter att öka. Under förra året gjordes två miljoner fler resor med Västtrafik jämfört med 2011.

Länk: Fler reser med Västtrafik

ElLobo
2/22/13, 10:46 AM
#5

Västtrafiks biljettsystem svårt för synskadade

Synskadade har svårt att använda Västtrafiks biljettmaskiner med touchfunktion. Fredrik Jonsson, styrelseledamot i Unga synskadade Väst, menar att systemet riskerar att göra honom till en ofrivillig plankare.

LänkVästtrafiks biljettsystem svårt för synskadade

Synskadade riskerar att ofrivilligt tjuvåka med Västtrafiks bussar

Synskadade har svårt att använda Västtrafiks biljettmaskiner med touchfunktion. Det här är något som Unga synskadade vill ha en ändring på.

LänkSynskadade riskerar att ofrivilligt tjuvåka med Västtrafiks bussar

Effie
2/22/13, 1:18 PM
#6

Ja, jo, den piper ju lite diskret en gång om man lyckas hålla upp kortet på rätt sätt och på rätt avstånd, och apparaten är på humör. Eller också piper och skriker den några gånger, blinkar "ogiltigt!" och "visa kortet igen!", och sista pipet är ett "okej då, nu märkte jag att det var rätt", fast det hörs ju ingen skillnad. Men det är ju inte lätt för seende heller, att uppfatta allt som apparaten säger.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
ElLobo
5/15/13, 2:40 PM
#7

Nu är 700 cykelparkeringsplatser klara

Västtrafik fortsätter att bygga ut cykel- och pendelparkeringar inom ramen för Västsvenska paketet. Lagom till vårens cykelsäsong står 700 nya cykelparkeringsplatser redo att användas.

Länk: Nu är 700 cykelparkeringsplatser klara

Dags igen för poesi ombord

Under fyra veckor i maj kommer Västtrafiks resenärer att mötas av gula fönsterskyltar med fyra olika dikter när de kliver ombord. Västtrafik drar nu igång en ny omgång av poesi ombord, i samarbete med Stadsbiblioteket i Göteborg och Författarcentrum Väst.

Länk: Dags igen för poesi ombord

ElLobo
5/17/13, 9:06 PM
#8

Strul med sms-biljetter ger Västtrafik stort minus

Västtrafik går back 125 miljoner. En stor anledning är strulet med sms-biljetter som gör att resenärer väljer bort kollektivtrafiken och Västtrafik missar intäkter. 

"Läget är mycket allvarligt", säger Alex Bergström (S), kollektivtrafiknämnden.

Länk: Strul med sms-biljetter ger Västtrafik stort minus

[Iyen]
5/22/13, 9:06 AM
#9

Västtrafik fungerar inte. Jag kan inte komma på någon typ av företag som gör folk lika irriterade.

Ove-D
5/24/13, 10:59 PM
#10

Det finns EN  positiv sak med biljettsystemet och det är att det är samma över hela området. Tidigare var det olika system. Jag bodde vid gränsen mellan två då och om jag skulle åka åt ena hållet skulle jag ha en viss biljett och om jag skulle åka åt andra hållet ett annat system… DET var inte lätt!

Många bussförare kan inte skillnaden mellan T, + och bara visa i dagens system viket gör att de "lurar" passagerare att betala för flera resor (inte trycker +) när de reser över flera kommuner och byter fordon.

ElLobo
6/28/13, 9:29 PM
#11

Västtrafik höjer biljettpriserna

Västtrafiks styrelse sa i dag ja till att höja priserna i kollektivtrafiken. Det innebär en justering med i genomsnitt 5,9 procent. Orsaken till höjningen är ökade kostnader för att utföra trafiken.

Länk: Västtrafik höjer biljettpriserna

ElLobo
7/23/13, 9:28 AM
#12

Förseningar kostar miljoner

I fjol betalade Västtrafik ut 8,5 miljoner kronor till resenärer som drabbats av försenade tåg och bussar. 

"Vi tror att fler och fler upptäcker resegarantin", säger Ronny Thörnqvist på Västtrafik.

Länk: Förseningar kostar miljoner

Leffe
7/23/13, 3:22 PM
Annons:
Effie
8/22/13, 12:40 PM
#14

Nu har de tydligen bestämt sig för nytt biljettsystem. Inte för att jag riktigt begrep hur det skulle fungera, men annorlunda blir det i alla fall. Nu ska man tala om i förväg hur långt man ska åka, så man slipper checka ut, och man kan skaffa månadskort för flexibla zoner. Blir nog spännande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Iyen]
8/22/13, 12:44 PM
#15

Jo.. Inga spontana turer kollektivt. "Vi får se vart vi hamnar", ett minne blott 🤐

ElLobo
8/28/13, 8:17 AM
#16

Teknikstrul på buss

Otakt på hållplatsutropen och bussar som skyltas med "Ej i trafik". "Vi har haft vissa inkörningsproblem men vi rättar till det så snart vi får vetskap om det", säger trafikchefen på Nobina Lidköping, André Sellén.

Länk: Teknikstrul på buss

ElLobo
9/6/13, 9:03 AM
#17

Västtrafik höjer priset

Det går inte ihop sig för Västtrafik. Därför höjs biljettpriserna den 29 september och inte nästa år som det var tänkt. En orsak till krisen är att försäljningen av sms-biljetter minskat drastiskt.

Länk: Västtrafik höjer priset

Effie
9/6/13, 9:50 AM
#18

#17 Märkligt. Resandet har ju ökat rejält, helt enligt plan. Fast det är ju så att ju fler som reser, desto dyrare blir det..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ove-D
9/6/13, 6:02 PM
#19

Men eftersom det är fler som åker borde det väl bli billigare per person? En full buss tar in mer inkomster än en halvfull… Eller tänker jag helt fel?

monstermash
9/7/13, 10:50 PM
#20

16 spårvagnshållplatser påverkades idag pga spårvagnsstopp, ändå dröjde det innan ersättningsbussar kom.

Länk.

Annons:
monstermash
9/7/13, 10:57 PM
#21

Förövrigt är det dags att köpa in nya spårvagnar igen.

ElLobo
9/11/13, 8:06 AM
#22

Höjda biljettpriser stoppas

Det blir ingen höjning av biljettpriserna i slutet av september. Regionstyrelsen avslog Västtrafiks begäran om att få höja priserna redan i år. 

Länk: Höjda biljettpriser stoppas

Ove-D
9/12/13, 5:00 AM
#23

Kommer biljettsystemet bytas ut inom ett år? Är det troligt eller inte alls troligt?

Effie
9/12/13, 6:56 AM
#24

#23 Inom ett år? Så lätt brukar det väl inte vara att byta. I artikeln jag hänvisade till står det hösten 2015. Men det skulle väl börja testas i höst. Hade varit kul att få vara med och tycka till.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ElLobo
10/17/13, 8:58 AM
#25

Västtrafik missnöjt med kundservice

Långa väntetider i telefonen gör att Västtrafik bryter avtalet med bemanningsföretaget som sköter kundservicen.

Länk: Västtrafik missnöjt med kundservice

Västtrafik kräver bättre service

Kollektivtrafik. Västtrafik säger upp avtalet med Bemannia angående bemanning av Västtrafiks kundservice. Orsaken är att Bemannia inte uppfyller avtalet med Västtrafik.

Länk: Västtrafik kräver bättre service

Effie
10/18/13, 8:46 AM
#26

Nya biljettsystemet - bättre kanske det blir, men är det genomtänkt. Alla är inte överens om detta

Länk: debattartikel i GP; uppfinn inte hjulet på nytt


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
10/22/13, 1:33 PM
#27

Och nu har de tänkt göra om (mest dra in, verkar det) en massa linjer. Min buss till jobbet kommer att ta mer än dubbelt så lång tid på sig dit; jag ska nog än en gång ta upp mina planer på att ta mig dit till fots snabbare än med buss
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2149515-60-busslinjer-dras-ned-i-december


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
ElLobo
11/14/13, 9:22 AM
#28

Trots högre priser - varannan resa med Västtrafik är gratis

Den 5 januari höjs priserna för den som reser med Västtrafik. Det drabbar särskilt dem som reser ofta, eftersom periodkorten höjs mer än enkelbiljetter. "Ändå står resenärerna bara för hälften av vad det verkligen kostar", säger Västtrafiks ekonomichef Sara Frank.

Länk: Trots högre priser - varannan resa med Västtrafik är gratis

ElLobo
1/3/14, 8:49 AM
#29

Sms-biljett i alla kommuner

Västtrafik inför nu sms-biljetter i samtliga kommuner i Västsverige.

Länk: Sms-biljett i alla kommuner

Ove-D
1/3/14, 11:57 PM
#30

Jag tycker det är ovanligt ofta som apparaterna inte funkar senaste halvåret… både på tåg och bussar…

Effie
1/4/14, 5:14 PM
#31

#30 Tycker alltid det är lite halvkass - avstängda, vissa funkar dåligt osv.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ElLobo
1/23/14, 9:33 AM
#32

Flera reser med Västtrafik

Resandet med Västtrafik ökade med åtta procent under 2013.

LänkFlera reser med Västtrafik

Effie
1/23/14, 10:52 AM
#33

#32 och jag undrar hur de vet det, när jag ser så många som inte stämplar. Eller inte kan stämpla, som vi nyligen nämnt, när apparaterna inte fungerar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ElLobo
1/23/14, 12:02 PM
#34

Tänk då hur stor ökningen skulle vara om alla ville eller kunde stämpla …

Annons:
ElLobo
1/27/14, 9:36 PM
#35

Buss 89 överlever – om fler reser med den

Något fler resenärer och busslinje 89 överlever. Nu slår trafikkontoret och fastighetsägarna ett slag för busslinjen i Sisjön.

Länk: Buss 89 överlever – om fler reser med den

ElLobo
2/7/14, 11:28 AM
#36

Nya resmöjligheter på landsbygden

Den 20 januari drog Västtrafik igång en satsning på utbyggd Närtrafik i Västra Götalandsregionen. Målet är att skapa fler resmöjligheter mellan landsbygd och tätort i områden där det idag inte finns underlag för vanlig busstrafik.

LänkNya resmöjligheter på landsbygden

ElLobo
2/7/14, 11:30 AM
#37

Stort steg mot fördubblat resande

Västtrafik tog ett stort steg mot målet att fördubbla resandet med kollektivtrafiken under förra året när antalet resor ökade med åtta procent. Största ökningen stod tågtrafiken för. Totalt gjordes 283 miljoner resor med Västtrafik under 2013.

LänkStort steg mot fördubblat resande

ElLobo
2/12/14, 7:06 PM
#38

Enklare men dyrare biljettsystem

Snart blir det enklare att köpa biljetter och resa med Västtrafik.

Länk: Enklare men dyrare biljettsystem

ElLobo
2/22/14, 1:02 PM
#39

Fiasko med Västtrafiks biljetter

Resandet ökar kraftigt men intäkterna stiger mycket mindre än beräknat. Nu gör de om mobil-appen för att komma till rätta med problemet.

LänkFiasko med Västtrafiks biljetter

LosGinos
3/6/14, 10:35 AM
#40

Jag jobbar på Västtrafik kundservice, haha biljettsystemet är ju som det är!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

ElLobo
3/8/14, 10:36 AM
#41

Färre ordningsstörningar hos Västtrafik

Under 2013 så minskade antalet ordningsstörande incidenter i Västtrafiks kollektivtrafik med nästan en tredjedel. Det visar Västtrafiks årliga trafikhändelserapportering.

Länk: Färre ordningsstörningar hos Västtrafik

Annons:
Ove-D
3/18/14, 9:53 AM
#42

Nu är det dags att komma med idéer …

Resenärskampen vill få in förslag på nyskapande produkter och tjänster.

Effie
3/18/14, 1:46 PM
#43

#42 Jaaa… jag är ju så tråkig att jag är ganska nöjd om bussar och spårvagnar tar mig dit jag ska utan alltför mycket krångel, omvägar och byten, om de stannar där jag vill gå på och av, och om något går snett så att bussen inte kommer, så får jag veta det och kan göra något annat. Sittplats är inte dumt heller. Men fixar de inte det, så behöver de inte komma med en massa nyskapande tjänster heller.

Jag råkade senast i helgen ut för att bussen bara inte kom; ingen information fanns att få, kallt och blåsigt, inget skydd för väder och vind, och nästa buss skulle komma en timme senare. Så jag är lite grinig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LosGinos
3/18/14, 3:19 PM
#44

#43. Då hoppas jag du hörde av dig till oss på Västtrafik!

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Effie
3/18/14, 10:04 PM
#45

#44 Direkt när jag kom hem! (medan jag var riktigt irriterad 🙂)

Ska skicka in resegarantiblankett också, men det brukar bara ge presentkort på nån femtiolapp i sådana här fall. Knappt mödan värt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LosGinos
3/19/14, 12:03 AM
#46

#45. Det är alltid något. Brukar inte bli mycket mer. Eller, det är ju fall till fall det varierar.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Effie
3/19/14, 8:04 AM
#47

#46 Jag skulle föredra att det hände något. Det är inte första gången jag skriver och klagar på bristande information om bussar som inte kommer(eller för den delen annat). Jag har tyvärr känslan att Västtrafik inte bryr sig (med tanke på svaren jag brukat få genom åren, som jag lite raljant brukar sammanfatta "tråkigt att du tycker att det inte fungerar. Hoppas du tycker det fungerar bra i alla fall". Jag har slutat be om svar). Det är möjligt att det inte är sant, men det är så jag tolkar mina erfarenheter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ElLobo
3/27/14, 8:25 PM
#48

Västtrafik sämst i landet

Västtrafik hamnar i botten när landets resenärer betygssätter sin kollektivtrafik. Bara 53 procent är nöjda eller mycket nöjda, visar en undersökning.

LänkVästtrafik sämst i landet

Annons:
Effie
3/27/14, 8:45 PM
#49

Och alldeles nyligen läste jag att 90 % var så nöjda med Västtrafik…eller om det var med den senaste resan..och det var nog Västtrafik själva som berättade det.

Ja, det är tråkigt


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ElLobo
3/27/14, 9:08 PM
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: