Annons:
Etiketterlokaltrafikstadsbuss
Läst 3962 ggr
ElLobo
2011-08-24 11:11

Storstockholms Lokaltrafik (SL)

SL vill avskaffa stombusslinjerna i Stockholm

Enligt Dagens Nyheter, som har tagit del av Storstockholms Lokaltrafiks (SL) strategiska planer fram till 2030, har SL långsiktiga planer att på sikt avskaffa stombusslinjerna i Stockholms innerstad. De ska istället successivt ersättas med ett antal nya spårvägslinjer.

Länk: SL vill avskaffa stombusslinjerna i Stockholm

Annons:
Leffe
2011-08-24 12:38
#1

Det har jag faktiskt misstänkt länge

ElLobo
2011-08-25 19:11
#2

Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

De blå bussarna ska ut – spårvagnar ska in. År 2030 ska Stockholm vara en modern spårvägsstad med sex spårvägslinjer i innerstaden och sammanlagt 125 spårvagnar.

Länk: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

ElLobo
2011-08-25 19:12
#3

Dyra spår sinkar andra projekt

Mångmiljardplanerna på nya spårvägar i Stockholms innerstad kan leda till att andra spårprojekt skjuts upp. En ny SL-utredning visar att Spårväg Syd knappast lockar så många resenärer att det är värt att bygga spår.

Länk: Dyra spår sinkar andra projekt

ElLobo
2011-09-01 13:41
#4

Forskare sågar spårvägsdrömmar: ”Buss bättre i Stockholm”

Fler bussar är bättre än ett nytt spårvägsnät i Stockholm, skriver tre ledande trafikforskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i en stort uppslagen debattartikel i Dagens Nyheter på torsdagen. Ge stombussarna den prioritet i trafiken de var tänkta att få och sätt in fler turer i rusningstrafiken så klarar man kapacitetsproblemen, skriver de tre forskarna. "Det kan ge stora förbättringar till en bråkdel av investeringskostnaden för spårväg", heter det vidare i artikeln.

Länk: Forskare sågar spårvägsdrömmar: ”Buss bättre i Stockholm”

ElLobo
2013-01-04 16:45
#5

Stockholm kan få elva nya stombusslinjer

Stockholm kan få elva nya stombusslinjer som ska trafikera tvärsträckor istället för till och från centrala Stockholm, enligt ett förslag från SL.

Länk: Stockholm kan få elva nya stombusslinjer

ElLobo
2013-01-04 16:45
#6

Nya busslinjer ska knyta ihop pendeltåg och tunnelbana

Elva stomlinjer ska öka resandet i kollektivtrafiken på tvären. I vinter ska politikerna ta ställning till ett förslag om tät busstrafik i stråk där bussarnas framkomlighet prioriteras. På sikt kan några av linjerna bli spårväg.

LänkNya busslinjer ska knyta ihop pendeltåg och tunnelbana

Annons:
[Björn.B]
2013-01-06 20:09
#7

Kan dom korta restiden mellan Dalarö-Stockom är det guld då man åker den stäckan ofta under sommaren.

Bettan
2013-01-07 18:03
#8

#7 Förstår att du önskar det.

Ha en bra dag

Sport iFokus

KPD
2013-01-11 11:20
#9

Redan när blåbussarna kom kallade jag dem låtsasspårvagnar och misstänkte att de var ett första steg mot återetablering av spårvägstrafik. Vi får hoppas, att spårvägsplanerna realiseras.

Något mer obekvämt än de blå bussarna kan jag inte föreställa mig. Låggolvsfordon bör gå på spår för att erbjuda god komfort. Låggolvsbussar tycks inte ha något utrymme kvar för fjädring, vilket behövs i gatutrafik. Att de dessutom bullrar lika mycket som 50-talsbussar gör inte saken bättre.

En detalj i det hela, som jag ändå vill nämna, är, att jag finner det pietetslöst att inte kalla förslagets linje 2 för linje 6. (Misstaget skedde redan när busslinjen skapades.) Den linjen ansluter i mycket till gamla linje 6, och numret behölls i busslinje 46.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Björn.B]
2013-01-11 12:44
#10

#9 Blir det inte dyrt med tanke på hur mycket man måste bygga om i innerstan? Jag åker dagligen Vaxholm-Östra station med blå buss och gillar dom.

ElLobo
2013-01-12 12:50
#11

Reskassan svår att förstå – även för SL

SL:s personal har själva inte förstått den nya elektroniska reskassan som ska ersätta dagens förköpsremsa. Det vittnar flera av deltagarna i den enkät som SL genomfört. Nu hoppas SL att bättre utbildning ska lösa problemen.

Länk: Reskassan svår att förstå – även för SL

[Björn.B]
2013-01-12 16:44
#12

Jag misstänker många äldre kommer få problem när remsan utgår.

ElLobo
2013-01-12 17:37
#13

”SL:s nya betalsystem för krångligt”

Problemen och kritiken mot SL:s nya betalsystem för engångsbiljetter är många. Det här visar tydligt att zongränserna borde tas bort. Det menar socialdemokraten Erika Ullberg, andre vice ordförande i SL:s styrelse.

Länk: ”SL:s nya betalsystem för krångligt”

Annons:
ElLobo
2013-06-14 22:33
#14

Skanska bygger bussdepå i Gustavsberg

Skanska har slutit avtal med Storstockholms Lokaltrafik om uppförande av en ny bussdepå i Charlottendal i Gustavsberg, öster om Stockholm. 

Länk: Skanska bygger bussdepå i Gustavsberg

Bettan
2013-06-25 22:21
#15

#9 Tänk jag har också kännt dem som spårvagnar.

Ha en bra dag

Sport iFokus

ElLobo
2013-08-31 17:45
#16

Biljettremsan stämplar ut

I dag – eller vid midnatt – är det dags att säga adjö till pappersremsan, ett provisorium som fick leva i 40 år. Många är upprörda över de plastkort med reskassa som ersätter. Upprördheten ingår i ett historiskt mönster där alla förändringar – utom 50-kortets införande – lett till protester.

LänkBiljettremsan stämplar ut

ElLobo
2013-09-04 00:14
#17

Trafikvärdar låtsas kolla färdbevis

De flesta av Keolis trafikvärdars blå biljettläsare fungerar inte - värdarna bara låtsas att de gör det, skriver Kommunalarbetaren. 

LänkTrafikvärdar låtsas kolla färdbevis

ElLobo
2013-11-03 12:22
#18

Oanvända SL-kort töms efter 60 dagar

SL-kort som inte används på 60 dagar töms på innehållet. Det gäller för periodkort och reskassa som fyllts på via internet, rapporterar SVT. 

Länk: Oanvända SL-kort töms efter 60 dagar

Leffe
2013-11-03 13:40
#19

#18 Nästan en typ av bedrägeri

ElLobo
2013-11-03 13:47
#20

Jag hoppas att de får ordning på systemet och att alla drabbade kompenseras med extra resor eller något.

Annons:
ElLobo
2013-11-21 10:38
#21

SL drar igång kampanj mot fusk

Varje år försvinner ungefär fem procent av Storstockholms Lokaltrafiks intäkter till fuskåkning. Nu vill SL tydliggöra att kollektivtrafiken betalas av stockholmarna tillsammans. Därför ges nu resenärerna möjlighet att vara med och påverka vad pengarna från fuskåkningens kontrollavgifter ska bidra till.

Länk: SL drar igång kampanj mot fusk

ElLobo
2014-03-18 18:22
#22

SL tar betalt för barnvagn på buss

Indragna hållplatser, parkeringsvakter på motorcykel och påstigning i alla dörrar ska hjälpa fyran att bli snabbare än en snigel. Förlorare är alla med barnvagn som nu måste betala. På sikt ska fyran bli spårvagn – om politikerna kan bli sams.

LänkSL tar betalt för barnvagn på buss

KPD
2014-03-18 22:48
#23

#22 DN tycks ha valt en missvisande rubrik. Vad jag förstår ska SL inte heller i framtiden ta betalt för barnvagn. Däremot får inte längre den som har med sig en barnvagn åka gratis på linje 4.

Av praktiska skäl, för att den som reser med barnvagn inte ska behöva tränga sig fram till föraren och betala, behöver den som har med sig en barnvagn på buss inte betala. Nu kommer de att behöva betala på linje 4, precis som de som åker med tåg, tunneltåg eller spårvagn.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

ElLobo
2014-03-18 23:06
#24

SL backar: Barnvagnsresenär slipper betala på linje 4

Nu är ordningen, den gamla, återställd – barnvagnsresenärer kommer fortsatt att få åka buss gratis under det försök som genomförs på stombusslinje 4 i Stockholm. 

LänkSL backar: Barnvagnsresenär slipper betala på linje 4

ElLobo
2016-04-01 23:23
#25

Tidigare trådar om SL:

2011-01-05 14:48

**Nya spårvagnar till SL

**

2011-01-26 21:25

**SL vill stoppa upphandling om tunnelbanan

**

2011-03-23 08:09

SL bygger ny bussdepå

2014-10-18 11:51

**SL vill ta bort konduktörerna.

**

2015-03-23 19:56

SL lägger om

ElLobo
2016-04-01 23:23
#26

Stockholms lokaltrafik näst dyrast i världen

Känner du dig smått skinnad när du betalat månadskortet eller enkelbiljetten i Stockholms kollektivtrafik? Inte så konstigt – priserna är bland världens högsta, enligt en sammanställning som The Independent gjort.

http://www.svd.se/stockholms-lokaltrafik-nast-dyrast-i-varlden

ElLobo
2016-08-13 12:56
#27

Kontrollanter ska få stoppa plankare

SL tar i med hårdhandskarna för att få stopp på plankandet i Stockholms kollektivtrafik. Nu föreslås bland annat höjda bötesbelopp, dagens belopp på 1200 kronor kan bli 1500 kronor, och möjlighet för kontrollanter att gripa de som vägrar identifiera sig, skriver Stockholm direkt.

http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/L9XbV@ablokal

Annons:
Upp till toppen
Annons: