Annons:
Etikettspårvägstrafik
Läst 920 ggr
ElLobo
12/26/10, 10:54 PM

Spårvagnsolyckan i Göteborg

I november sände P3 Dokumentär ett program om den tragiska spårvagnsolyckan i Göteborg 1992:

Det är strömavbrott vid Sahlgrenska och vagnar ska backas tillbaka ner till Vasaplatsen.

Det är då den sista vagnen bara fortsätter att rulla. Fler än 70 personer mejas ner när vagnen kraschar och 13 människor omkommer.

P3 Dokumentär Missa inte P4 Göteborgs rapportering, även om det mesta eller kanske hela finns med i dokumentären. Länk finns längst ned i radioartikeln.

Spårvagnsolyckan i Göteborg (nedladdningsbar mp3-fil ur Sändningsarkivet)

Annons:
Leffe
12/26/10, 11:54 PM
ElLobo
12/27/10, 2:07 AM
#2

Jag var inte i Sverige vid den tiden, men jag kommer ihåg att vi läste om det i tidningarna.

Det finns flera nyhetsklipp i TV:s öppna arkiv, liksom på YouTube.

Farwuq
12/27/10, 2:24 PM
#3

Jag minns det också.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
12/27/10, 5:28 PM
#4

Min pappa mötte den skenande vagnen i backen ned till Vasaplatsen. Han körde bil och hans tanke var att hur i herrans namn får spårvagnar köra som galningarFörvånad

När han kom hem så fick han höra om olyckan på radion.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
12/28/10, 1:25 PM
#5

Jag bodde inte i Göteborg då, men min dotter var och hälsade på mormor, som gärna åkte buss och spårvagn till stan. Guskelov var de inte där just då. Vilken mardröm! Jag tänker på olyckan varje gång jag är på Vasaplatsen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Malte
4/2/11, 6:03 PM
#6

Taxibilen som voltade på Aschergsatan när den träffades av vagnen kördes av brodern till räddningsledaren på olycks platsen både föraren och passageraren klarade sej utan allvarliga fysiska skador. Innan man fått klart för sej att det var en tom vagn blev det nervöst eftersom våran svärson och hans pappa åkte den vägen till jobbet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: