Spårvagnar

Spårvagn från ASEA i Västerås

2010-03-27 00:51 #0 av: Leffe

Stockholm köpte in 28 stycken.

Bilden: Blå spårvagn från Nockebybanan

Varje vagn tar 86 passagerare varav 48 sittande. Längd  15,15 meter och bredd 2,40 meter

Bilden: Skiss av vagnens utsida
Bilden: Skiss av vagnens innandöme
Skisserna från SL

a24_02.jpg

Anmäl
2010-03-27 00:57 #1 av: AndreasS

Önskar nästan att Västerås haft spårvagnar. Det är nått speciellt med att åka sånt.

Mvh: Andréas Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om oss och vår vardag - Bubben´s & Bella´s Blogg | Forza Grönvitt 100% kärlek

Anmäl
2010-03-27 01:12 #2 av: Leffe

Tycker det ser jättehärligt ut när en spårvagn kommer åkande. Tvärbanan i Stockholm ska förlängas bland annat till Solna

Anmäl
2010-03-27 10:06 #3 av: [SvenA]

Spårvagnen är det bästa transportmedlet det är både trevligt och miljövämnligt

Anmäl
2010-03-27 12:02 #4 av: gromar1942

Jag tycker det var tråkigt att politikerna inte hade mer intilligens i skallen då de beslöt att lägga ner samtliga spårvägslinjer i Stockholm med undantag av linje 12 som trafikerar Alvik-Nockeby. Nu har de börjat tänka om och vill bygga nya spårvägslinjer igen.

Ta då och återuprätta gamla linje 4 som täckte upp nästan hela Stockholm innerstad för det var en ringlinje som täckte upp Kungsholmen, Vasastan, Östermalm, delar av City, Skeppsbron, Södermalm, Västerbron, Fridhemsplan, ST: Eriksgatan, ST:Eriksplan, Odenplan, Odengatan, Valhallavägen, Sibyllegatan, Nybroplan, Norrmalmstorg, Kungsträdgårdsgatan, Kungsträdgården, Skeppsbron, Slussen, Katarinavägen, Renstiernas gata, Ringvägen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron och så  samma runda igen.

Här är samtliga linjer som trafikerade Stockholms gator.

Linje 1. Rosenlunds sjukhus - Norrmalmstorg

Linje 2. Karlaplan - Fredhäll

Linje 3. Högalid - Haga Södra

Linje 4. Ringlinje. Vart senare avkortad och trafikerade Hakberget - Vita bergen

Linje 5. Östra staion - Karlberg

Linje 6. Roslagstull - Sofia Kyrka

Linje 7. Karlberg - Djurgården (Bellmansro)

Linje 8. Södersjukhuset - Tessinparken

Linje 9, Danvikstull - Karlberg

Linje 10. Hornstull - Ropsten

Linje 12 Alvik - Nockeby. Tidigare Tegelbacken - Nockeby,

Linje 15. Norra Bantorget - Sunddbyberg

Linje 16. Slussen -  Mälarhöjden

Linje 17. Slussen - Fruängen

Linje 16 och 17 fick under senare delen av 1950 talet ändrad sträckning. De utgick då från Tegelbacken till Mälarhöjden och Fruängen och hette de linje 13 och 14. Dessa linjer lades sedan ned då tunnelbanan invigdes till Fruängen och Mälarhöjden 1964.

 

 

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Anmäl
2010-03-27 13:39 #5 av: [SvenA]

Vi hade spårvagnsom gick till skarpnnäck och vändde där jag kommer imte i håg numret på den men jag åkte den ofta till min farmor och farfar

Vi hade spårvagnshallarna på sockenvägen vid skogskyrkogården

Anmäl
2010-03-27 20:14 #6 av: gromar1942

 Om man slår upp Örbybanan så får man en perfekt beskrivning över banans sträckning. Örbybanan invigdes den 1 oktober 1930. Den första sträckningen gick från Slussen-katarinavägen-Folkungagatan-Götgatan-Skanstull-Slakthuset-Stureby-Liseberg-Örby. Linjen vände bakom Örby skola. Tre år senare vart tunneln under Götgatan färdig och då ändrades sträckningen. Vart då Slussen- Södra Bantorget, nuvarande Medborgarplatsen- Skanstull- Johanneshov och sedan den vanliga sträcka till Örby. Linjen hade också en förgrening till Skarpnäck. När linjen invigdes så blev det linje 8 för att senare ändra till nr 19.

Det är helt riktigt att det fanns spårvagnshallar på Sockenvägen.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Anmäl
2010-03-27 20:58 #7 av: [SvenA]

På den platsen där hallarna låg finns det i dag bostäder

Tänk vad trevligt det var med konduktören längs bak i vagnen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.