Bussar

Ledbuss

2010-03-26 23:38 #0 av: AndreasS

Ledbuss, Ledvagn eller dragspelsbuss kallar man en längre buss som är så lång att den inte går att ha i ett helt stycke. Krasst sett kan man kalla detta en buss med sammanfogad släpvagn. Bussen är tvådelad så att den är "böjbar" i mitten. I den så kallade leden sitter ett dragspelsliknande väderskydd för att passagerarna ska kunna passera detta utan att väder och vind påverkar. Vissa ledbussar har till och med sittplatser i leden.

Användning

Dessa bussar används mest i stadstrafik, och då i lite större städer. Främst används ledbussarna på linjer med många passagerare, även korta linjer. Däremot förekommer sällan ledbussar på långa sträckor på landsbygden mellan städer, eftersom de anses för bullriga för det.

I Stockholm, Göteborg och i andra litet större städer sätter man in ledbussar samt i vissa fall dubbelledbussar på stombusslinjerna, där resandeunderlaget är stort och föranleder en större turtäthet. Men det förekommer också att man träffar på ledbussar på landsortslinjer i resandetäta områden. Det är heller inte ovanligt att flygbusslinjer trafikeras av ledbussar.

Varianter

Förr i tiden hade alla ledbussar antingen frontmotor eller mittmotor med drivning på mittaxeln (dragfordonets bakaxel). Denna konstruktion är något ålderdomlig. De bussar som har denna konstruktion har högt golv och hög bullernivå då motorn sitter alldeles under passagerarna. Detta kan inskränka på passagerarkomforten och användarvänligheten för rörelsehindrade personer då det kräver höga trappsteg för i, och urstigning av bussen.

Dubbelledbuss från Van Hool med Volvo-platta (Läng
Dubbelledbuss från Van Hool med Volvo-platta (Längd: 24,80 m)
Foto: KMJ

Ledbussarna har numera oftast lågt golv, då är motorn oftast monterad på längden eller tvären längst bak med drivningen på bakersta hjulen (släpets axel). För att bussen inte ska vika sig i kurvor, finns ett tryckluftsstyrt ledbromssystem som registrerar rattutslagen och belastningen på leden/mittaxeln. Det finns även bussar med normalgolv och motorn längst bak, bland annat av Scania och Neoplan med deras CN113ALB och N316G. Om det uppstår problem med ledbromsen kan det få förödande konsekvenser, främst vid halt väglag. Trots detta upplevs dessa bussar subjektivt som svårkörda vid halt väglag.

Idag är det mest Volvo som har den först nämnda kostruktionen med motorn mellan hjulaxlarna och högt golv.

Modernare låggolvsledbussar från Volvo kan också ha motorn monterad på högkant inne i bussen oftast på vänster sida mellan dragfordonets axlar. Detta inkräktar på passagerarutrymmet men i gengäld får man en buss med lågt golv och låga instegshöjder. Detta chassiet kallas volvo B9S och har vanligt golv bakom leden.

Bussar med två leder finns till exempel i Brasilien. I Göteborg rullar sedan i början av 2006 några sådana med särskilt tillstånd, gående på stombusslinje 16 och 17.

Ledbussen kan även vara en elektrisk trådbuss eller sällsynt en turistbuss. Mycket sällsynta är de dubbeldäckade ledbussarna, men sådana förekommer faktiskt. Någon dubbeldäckad trådledbuss är däremot inte känd.

Ledad dubbeldäckad turistbuss med fyra axlar från
Ledad dubbeldäckad turistbuss med fyra axlar från Neoplan, modell Jumbocruiser.
Foto: Wikipedia

Ytterligare varianter kan vara en kombinerade buss för passagerare och gods, där godsutrymmet är placerad i bakvagnen efter leden. Begagnade ledbussar har byggds om till orkesterledbussar, servicebussar för racingteam eller till jättelika husbussar, även om orkestrar, racingteam och husbilsbyggare företrädesvis väljer "vanliga" bussar till sina ombyggnader händer det sällsynt att man ser sådana byggen. I Tyskland har det förekommit att räddningstjänsten byggt mobila ledningscentraler i nya eller begagnade ledbussar.


Källa: Artikeln använder sig utav Wikipedias artikel om Ledbussar.
Bildkällor: Bild 1, bild 2.

Artikel och bilder hämtade 2010-03-26

 

Mvh: Andréas Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om oss och vår vardag - Bubben´s & Bella´s Blogg | Forza Grönvitt 100% kärlek

Anmäl
2010-03-26 23:48 #1 av: Leffe

En dubbelledbuss har jag aldrig sett i verkligheten ännu

Anmäl
2010-03-26 23:53 #2 av: AndreasS

Inte jag heller.

Mvh: Andréas Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om oss och vår vardag - Bubben´s & Bella´s Blogg | Forza Grönvitt 100% kärlek

Anmäl
2010-04-13 18:08 #3 av: gromar1942

Det fanns en typ av ledbuss som var en trådbuss som gick mellan Slussen och Gröndal. Är det någon som kommer ihåg den linjen. Bussen hade ett smeknamn som jag har glömt bort. Är det någon som kommer ihåg smeknamnet så hör av Er.

Linjen lades ner på 1960 talet.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Anmäl
2010-04-14 01:32 #4 av: Leffe

Den hade beteckningen SS F4 och kom från Alfa Romeo. Är det namnet "Alforna" du är ute efter?

Anmäl
2010-04-14 11:56 #5 av: Maria

Jag åker dubbelledbuss nästan dagligenGlad

/Maria

 

Anmäl
2010-04-14 12:57 #6 av: gromar1942

Nej den hade ett helt annat namn. Det var väl bussförarna som körde den linjen som hade ett sneknamn som de själva hade hittat på, men jag har glömt namnet. Jag tror att den kallades för antingen "gröndalsexpressen eller gröndalspilen" för snabbt gick det.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Anmäl
2010-04-25 11:08 #7 av: Åsa S

De funkar inte så bra på landet på smala och slingriga vägar fast bussförarna här kallar dem påhängsbuss när jag pratat med dem om varför de kör med denna typ av buss ute hos mig, när de ju alltför ofta kör av vägen vid minsta halka. (har fått svaret att bussen ska vidare på annan tur efter och där behövs stor buss)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.