Lokal busstrafik

Köpenhamns tunnelbana

2011-01-02 03:11 #0 av: Leffe

Köpenhamns Metro är ett tunnelbanesystem i Köpenhamn som består av två linjer med 22 stationer. Tågen är förarlösa och går med 2 till 6 minuters intervall mellan klockan 05 och 24. Metron har drygt en miljon påstigande passagerare per vecka.

Köpenhams Metros M-märke

De två linjerna är på sammanlagt 20,2 kilometer med dubbelspår på båda linjerna, varav knappt 9 kilometer i tunnel. Övriga sträckor går mestadels som högbana. Metron har bland annat en station vid Kastrups flygplats samt ansluter till S-tågen, regionaltåg och Öresundståg vid flera stationer.

Metrotåg nära Flintholms station

Tunnelbanesystemet är helt automatiskt, varför det inte finns några förarhytter i tågen. Vid nödsituationer kan tågen köras manuellt av förare. Längst fram i tågen finns det en lucka som kan öppnas och där det finns utrustning för att köra tågen.

Säkerhetsväggar på en station

Samtliga underjordiska stationer är försedda med speciella säkerhetsväggar i glas. Säkerhetsväggarna är försedda med dörrar som är placerade exakt anpassat efter tågens dörrar. När tågens dörrar öppnas aktiveras även säkerhetsväggarnas dörrar och öppnas samtidigt. Dörrarna kan öppnas manuellt om systemet inte skulle fungera. Om tåget skulle stanna på felaktig plats på stationen och tågets dörrar inte hamnar rätt i förhållande till säkerhetsväggarnas dörrar, går det även att nödöppna väggarna så att passagerarna ändå kan komma ut.

Då det är förarlösa tåg kan man köra tätare och kortare tåg. Med förare skulle det vara mer ekonomiskt att köra färre tåg med glesare tidtabell. Tågen är 39 meter långa (mer som spårvagnståg än traditionella tunnelbanetåg). De kan ta 96 sittande och 204 stående passagerare, och maxfarten är 80 km/h.

En tredje linje byggas, den s.k. Cityringen. Den nya banan kommer att gå helt under jord och förbinda bland annat Hovedbanegården och flera andra platser i Köpenhamn som för närvarande saknar förbindelser med S-banen eller annan form av spårbunden kollektivtrafik till metron.

Banan beräknas bli 13,6 kilometer lång och kosta ca 15 miljarder DKK. Byggstarten skedde hösten 2008 och beräknas vara klar 2018.

Foto 1: Metal-Dog
Källa: Svenska Wikipedia 2011-01-02

Video säkerhetsväggarna i arbete

Anmäl
2011-01-02 22:31 #1 av: ElLobo

Bra säkerhetsväggar!

 

Anmäl
2011-01-03 01:54 #2 av: sissie

Det var inte något stort T-banesystem de hade. MEn väldigt mycket mordernare än det i Stockholm.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.